Kirjablogeista argumentointitaitoja

Kirjablogit sisältävät usein arvioita luettavista teoksista, jos toki blogia voidaan pitää myös henkilökohtaisena lukupäiväkirjana, jossa luettujen teosten arviointi ja arvottaminen on toissijaista. Joka tapauksessa blogeista löytyy mielipiteitä luetusta, ja joskus esitetyt mielipiteet voivat kirvoittaa vilkasta keskustelua.

Esimerkkitehtäviä:

Tehtävä 1.
Lue blogiartikkeli romaanista Valkoinen kuningatar  (tai vaihtoehtoisesti tämä teksti tai tämä) ja tarkastele, mitä mieltä bloggaaja lukemastaan on. Tiivistä mielipide yhteen virkkeeseen.
Poimi tekstistä kirjoittajan perustelut mielipiteelleen.

Tehtävä 2.
Lue blogiartikkeli Pauliina Rauhalan romaanista Taivaslaulu ja erityisesti artikkelin kommentit. Millaisia argumentointikeinoja kommentoijat käyttävät? Missä vaiheessa keskustelu siirtyy pois itse kirjasta käsittelemään sen aihetta sellaisenaan? Miksi arvelet näin käyvän? Voit seurata myös blogiartikkelin lopusta löytyviä linkkejä ja vertailla keskusteluja, joihin päädyt.

TAI:

Lue blogiartikkeli Katja Ketun romaanista Kätilö. Kirjabloggaaja Sallan näkemys on varsin kriittinen. Tiivistä hänen kritisoimansa romaanin piirteet luetteloksi ja poimi kuhunkin kohtaan tärkein perustelu. Lue myös artikkelin tulleet kommentit. Millaisiin asioihin kommentoijat Sallan tekstissä suhtautuvat kriittisesti ja miksi? Miten bloggaaja puolustaa kantaansa ja tekemiään valintoja? Etsi myös netistä jokin kirjablogiartikkeli, jossa Katja Ketun Kätilöä kehutaan runsaammin kuin Salla. Vertaile tekstien perusteluja.


Tehtävä 3.

Netin houkutuksista voi välillä siirtyä some-aiheisiin kirjoihin. Kirjablogeihin liittyen on ilmestynyt kaksi kirjaa:
  • Jalkanen, Katja & Pudas, Hanna. 2013. Rivien välissä. Helsinki: Avain.
  • Savolainen, Aino-Maija & Jalkanen, Katja. 2014. Linnasta humisevalle harjulle. 50 parasta kirjaa. Helsinki: Avain.


Kuva: Tuija Takala


Opettajille nämä ovat hyödyllisiä, sillä kirjoista saa kirjavinkkejä ja mediakasvatustehtäväideoita.

Esimerkisi Linnasta humisevalle harjulle. 50 parasta kirjaa saa monenlaisia argumentointia harjoituttavia kirjallisuustehtäviä:
1. Järjestetään ryhmän oma 50 parasta kirjaa äänestys (tai 10 parasta). Omat ehdotukset pitää perustella vakuuttavasti.
2. Vertaillaan kirjan paremmuusjärjestystä omaan listaan. Perustellaan syitä eroihin tai samankaltaisuuksiin.
3. Jokainen etsii, onko oma kirjasuosikki myös kirjan suosikkilistalla. Ennen kirjan esittelyn lukemista jokainen kirjoittaa oman suosikkikirjan esittelyn perusteluineen. Sen jälkeen vertaillaan omaa ja kirjan esittelyä.
4. Jokainen etsii omasta suosikkikirjastaan vähintään yhden kirjablogipostauksen ja vertailee sitä omaansa. Miten bloggaaja esittelee kirjaa? Miten hän perustelee mielipiteitään? Miten se eroaa omastani? Miten kommentoisin blogin kommenttikentään? Kommentoi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti