Kirjablogeista tekstitaitoja

Kirjablogeja pitävät monenlaiset kirjoittajat, jotka puolestaan kirjoittavat monenlaisesta kirjallisuudesta. Voi olla hedelmällistä etsiä bloggauksia esimerkiksi jonkun opetuksessa esillä olevan kirjailijan tuotannosta tai juuri siitä romaanista, jota kurssilla muutenkin käsitellään.

Blogikirjoitus on jo itsessään moninainen internetin tekstilaji, jonka tutkimiseen oppijoita kannattaa kannustaa. Koska bloggauksia kirjoittavat erilaiset tavalliset ihmiset, ovat tekstit usein suhteellisen helposti lähestyttäviä ja niitä voi tarkastella eritasoisten oppijoiden kanssa. Samalla tullaan harjaannuttaneeksi tekstitaitoja.

Kuva: kustantajan kuvapankki
Esimerkiksi tiedonhaku- ja tekstitehtäviä:

A) Etsi 2 - 3 kirjablogiartikkelia Petri Tammisen romaanista Meriromaani (Otava 2015).
- Mitkä blogit valitsit? Miksi? (Poimi lähdetiedot.)
- Miten blogeissa käsitellään romaanin juonta, henkilökuvausta ja kerrontaa? Mitä muuta?
- Miten kirjoittajan mielipide tulee esille?
- Mitä eroja blogeissa on? Mistä ne johtuvat?
B) Etsi yksi päivälehtikritiikki samasta romaanista.
- Minkä valitsit ja miksi? (Poimi lähdetiedot.)
- Miten kirja-arvostelussa käsitellään romaanin juonta, henkilökuvausta ja kerrontaa? Mitä muuta?
- Mistä tiedät, että teksti on kirja-arvostelu?
C) Miten kirjablogitekstit eroavat päivälehtikritiikistä? Luettele ominaispiirteitä. Pohdi näiden tekstilajien tavoitteita ja tarkoitusta.
D) Vertaile kahta kirjablogartikkelia. Millaisia yhtäläisyyksiä, mitä eroja havaitset?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti