Internet on
muutaman viime vuoden aikana vienyt pohjan joiltakin perinteisiltä kirjallisuuden
opetuksen tehtävätyypeiltä. Kotona teetettävien lukemis- ja
kirjoittamistehtävien mielekkyys on ainakin osin kadonnut, kun kaiken saa
halutessaan valmiina netistä.
Tee testi. Syötä Google-hakuun: täällä
pohjantähden alla essee
Mitä löytyy?
Monenlaista mielenkiintoista ja hyödyllistä, mutta tutkielmaa tai
kirjallisuusesseetä oppilailleen teettävää opettajaa varmasti masentavaa:
Tutkielma Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla -trilogiasta
Tutkielma Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla -trilogiasta
huolellinen
juoniselostus sekä kohtalaista analyysia esimerkiksi henkilöistä.
Myös opetuksen tueksi tarkoitetut Koulukino-sivut
tarjoavat yksityiskohtaista juoniselostusta sekä muuta suoraan koulu- ja
opiskelutehtävään sopivaa tekstiä.
Arvovaltainen ja perusteellinen esitys Linnasta ja hänen
tuotannostaan löytyy Kansallisbiografian
sivuilta.
Selvää on, että klassikoista löytyy netistä muutamalla
klikkauksella enemmän materiaalia kuin jaksamme käydä läpi. Entäpä sitten
uutuusromaanit? Jos luettaisikin oppilailla uunituoreen romaanin, josta ei
vielä valmiita tutkielmia netistä löydy?
Kokeillaan. Syötetään Googleen hakusanat: jp koskinen kuinka sydän pysäytetään arvostelu
Kokeillaan. Syötetään Googleen hakusanat: jp koskinen kuinka sydän pysäytetään arvostelu
Keväällä ilmestyneestä kirjasta päivälehdistä arvion ovat
netissä julkaisseet ainakin Helsingin Sanomat
ja Turun
Sanomat. Kirjailijan omilta kotisivuilta löytyy lisää
linkkejä arvosteluihin ja esittelyihin. Kirjailijaa on myös haastateltu
kirjastaan ja sen taustoista Aamun kirja -ohjelmassa.
Onko mieltä teettää
oppilailla Väinö Linnasta ja TPA:sta tutkielmaa tai esseetä?
Ei ehkä
ainakaan perinteisellä menetelmällä, jollei halua valjastaa itseään loputtomaan
googlailuun plagiointiepäilyjen hälventämiseksi. Silti ei mielestäni kannata
heittää pyyhettä kehään ja luopua tärkeiden tekstilajien kirjoittamisen
opettamisesta. Myöskään kaunokirjallisuuden luettamisesta ei kannata luopua. Oppijat
ovat kautta aikojen etsineet oikoteitä onneen, joten sen suhteen ainoa muutos
tilanteessa taitaa olla vain sen huomattava helppous entiseen verrattuna. Voisiko tilanteen kääntää jotenkin
opetuksen avuksi ja eduksi?
Kummallakin testigooglauskerralla esiin nousi myös lukuisia
kirjablogilinkkejä.
TPA:ta on käsitelty ainakin seuraavissa kirjablogeissa:
Muutamia KSP:n blogiarvioita:
Kirjablogien pitäjät ovat hyvin monipuolista joukkoa.
Bloggaajissa on opettajia, kustannustoimittajia, toimittajia ja
kirjailijoitakin, mutta joukkoon mahtuu myös ns. tavallisia lukijoita, joilla
ei ole ammattinsa puolesta tekemistä kirjallisuuden tai kirja-alan kanssa ja
joilla ei ole kirjoittajakoulutusta tai takanaan kirjallisuuden opintoja.
Blogiteksti
eroaa myös perinteisestä lehtiarviosta ja kirjallisuusesseestä tekstilajina. Internetin ja kirjablogien tekstiviidakkoon
oppija tarvitsee pätevän oppaan, joka osaa neuvoa hyödyllisen tiedon
jäljille ja auttaa tunnistamaan erilaiset tekstilajit ja niiden funktiot.
Tärkeimpiä ominaisuuksia blogiteksteissä on niihin yleensä
liitetty
kommentointimahdollisuus. Tätä
vuorovaikutteisuutta voi ja kannattaa opetuksessa ehdottomasti hyödyntää,
rakenteleepa sitten oppilaittensa kanssa omia blogeja tai hyödyntää jo olemassa
olevia.
Vuorovaikutteisuutta on tullut muutenkin
kirjallisuusmaailmaan somen myötä. Monet kirjailijat pitävät enemmän tai
vähemmän aktiivista kirjailijablogia, joista esimerkkinä tässä vaikkapa useamman kirjailijan yhteisblogi Alaston kirjailija. Vielä useammilla kustantajilla, kirjailijoilla
ja jopa yksittäisillä kirjoilla on oma Facebook-profiili, jonka kautta pääsee
suoraan kosketukseen teoksen ja tekijän kanssa. Kirjablogejakin voi seurata
niin Facebookin kuin Twitterinkin kautta. Kirjallisuusprojekteja oppijoiden kanssa suunnitellessaan kannattaa näitä lähteitä ehdottomasti hyödyntää.
Tehtäväideoita:
Etsi netistä kirjailija Jari Järvelän a) kotisivut tai kirjailijablogi b) Facebook-sivu c) Twitter-tili. Millaisista asioista kirjailija kirjoittaa someen? Kirjoita johonkin viestimeen kirjailijan teosta koskeva kommentti tai viesti.
Etsi kirjablogitekstejä Jari Järvelän teoksista. Mitä huomaat? Mitkä teokset ovat olleet runsaimmin esillä ja miksi? Minkä kirjoista valitsisit itse luettavaksi näiden tekstien perusteella? Miksi? Jos valitsit Järvelän teoksista sellaisen, josta on ilmestynyt blogikirjoitus, käy luettuasi kommentoimassa johonkin kirjoitukseen ja kerro oma näkemyksesi teoksesta. Koeta viritellä aiheesta keskustelua. Voit käydä kommentoimassa myös kirjailijan itsensä pitämille sivuille tai tileille.
Tehtäväideoita:
Etsi netistä kirjailija Jari Järvelän a) kotisivut tai kirjailijablogi b) Facebook-sivu c) Twitter-tili. Millaisista asioista kirjailija kirjoittaa someen? Kirjoita johonkin viestimeen kirjailijan teosta koskeva kommentti tai viesti.
Etsi kirjablogitekstejä Jari Järvelän teoksista. Mitä huomaat? Mitkä teokset ovat olleet runsaimmin esillä ja miksi? Minkä kirjoista valitsisit itse luettavaksi näiden tekstien perusteella? Miksi? Jos valitsit Järvelän teoksista sellaisen, josta on ilmestynyt blogikirjoitus, käy luettuasi kommentoimassa johonkin kirjoitukseen ja kerro oma näkemyksesi teoksesta. Koeta viritellä aiheesta keskustelua. Voit käydä kommentoimassa myös kirjailijan itsensä pitämille sivuille tai tileille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti